Buddhista szertartási eszközök

2012.10.09 08:49

 

Buddhista szertartási eszközök

 

 

Dorje (vadzsra)

Szanszkrit nyelven vadzsrának, tibetiül dordzsének hívják, a dordzse jelentése még a kövek ura, a gyémánt, gyémántjogar. A tibeti buddhizmus alapvető szertartási eszközei közé tartozik. Mint rituális tárgy a férfi princípiumot képviseli – az együttérzést és az örömöt. A Gyémánt Úton a megvilágosodott tudat elpusztíthatatlanságát jelképezi a gyémánt. . Az i. sz. VIII. század táján kerültek az első vadzsrák Indiából Tibetbe, s váltak a lámaizmus fontos kellékeivé. Egyes vallástörténészek úgy gondolják, hogy a régi vadzsrákat meteorit-vasból készítették, innen az a név: mennyei vas vagy mennykő.
A mai dordzséket rézből vagy bronzból, illetve ezüstből vagy aranyból szokták önteni. Többnyire két részből állnak, de léteznek egy, és három részes jogarok is, sőt dupla dordzsék, azaz négyágú változatok.
A dordzse minden részlete szimbolikus jelentést hordoz. A tibeti buddhizmusban leggyakrabban az ötágút használják, melynek közepén egy egyenes oszlop van, melyet négy-négy hajlított küllő vesz körül. A páros dordzse középső része egy golyódísz (gömb), ami két karikán (gyűrűn) keresztül kapcsolódik egy-egy nyolc szirmú lótuszhoz, amiből öt ág nyúlik ki gömbszerűen (egy középen, négy körülötte). A golyódíszről azt tartják, hogy a világ oszthatatlanságát jelképezi, a karikák az abszolút és relatív igazság szimbólumai, a nyolc szirmú lótusz pedig nyolc világkorszak nyolc bódhiszattvájára utal. A két ötágú gömbszerűség az öt elem szimbóluma, a jogar pedig egészében a férfias szilárdság, keménység, állandóság és egység megtestesítője a buddhizmusban.

 

Csengő

Csengő a női lényegiség, a bölcsesség és a tér jelképe, harang (tibetiül drilbu). Csengése a buddhista tanításokat, a dharma hangját szimbolizálja, meghívja a buddhákat, és felébreszti a tudat tisztaságát. A gyakorlatban a csengőt a bal kézben tartják. A csengő palástját kívül-belül lótusz-szirmokkal, illetve tibetiírásokkal is díszíthetik.
A jogart és a csengőt a tibeti szerzetesek szinte minden nap használják a szertartásokon.
Ilyenkor a dordzsét a jobb kézben tartják, a csengőt a balban, de csak az ujjakkal, nem egész tenyérrel. A csengő hangja kíséri az imákat, többféle csengetéssel, aminek szigorúan meghatározott szabályai vannak a mantrák és vallásos szövegek mormolása közben.
A csengő hangja az imák kíséretéül szolgál. Az ún. „kettes csengetésnél” a csengőt minden második verssor végén egyszer, a „négyes csengetésnél” minden negyedik verssor után egyszer, a „hatos csengetésnél” minden hatodik verssor után egyszer szólaltatják meg, a „beszédcsengetésnél” gyakrabban, minden páratlan szótagnál vagy minden második páratlan szótagnál csengetnek, a „csobogó csengetés” idején pedig állandóan cseng a csengő.
 

 

Dupla dorje (visha vajra)

A dupla dordzse vagy gyémántjogar kereszt jelképezi a tökéletes, spontán buddhaaktivitást minden lény javára. A két dordzse együtt a tökéletes elpusztíthatatlanságot jelenti. Dupla dordzse díszíti Karmapa Fekete Koronáját, és minden Buddha aktivitásának kifejezése mellett mutatja az abszolútum jelenlétét mind a négy égtáj irányában. Egyúttal képviseli az öt djani buddhát és családjaikat (pl. Amitábha).A küllők száma több jelentéssel is bír (lásd dordzse leírása).
Egyes beavatásoknál vagy meditációknál egy áthatolhatatlan dupla dordzse fal tartja távol a negatív befolyásokat ,amulettként hordva is ezért szeretik.
 

 

Phurba (Tibeti rituális tőr)

A Phurba a három oldalú vagy élű tibeti rituális tőr. A hármas penge képviseli a három szellem világot, míg a Phurba egésze a "világ tengelyét", mind a három világot együtt. Ez a rituális tőr azt jelképezi, hogy legyőzi az ellenséget, vagy a gyakorló útján található akadályokat. Általában különféle anyagból készülhet, mint például fa, fém, emberi vagy majom csontokat vagy ezek kombinációja. Az alsó rész (a penge) a "módszer", míg a fogantyú a "Bölcsesség". Úgy is tekinthető, mint egy erősfegyver, amely a távol tartja gonosz szellemeket és a negatív energiákat, átalakítja és segíti a pozitív erőket. Vajrakilaya fő eszköze a démonok és negativitások legyózésében.
 

 

Tingsha

Tingsha a meditáció, a buddhista szertartás, hangfürdő, hangmasszázs, tértisztítás , hanggyógyászat eszköze.
A Nepálban készült tingsha bronz alapanyagába ezüstöt is kevernek, ennek köszönhető kivételesen érces, tiszta, hosszan csengő a hangja. Két agyféltek összehangolására, belső egyensúly megteremtésére, férfi- női energiák szinkronba állítására használatos. Jin típusú eszköz, mely a befogadást segíti elő, a csatornák megnyitására szolgál.